Rafaēla pieredzes stāsts
Rafaēls Gabrāns izmantoja iespēju nokārtot kvalifikācijas eksāmenu un iegūt apdares darbu tehniķa kvalifikāciju 2020. gadā. Drīz pēc mācību uzsākšanas viņam nācās doties ārpus valsts uz ilgāku laiku. Tomēr, atgriežoties, Rafaēls bija apņēmības pilns pabeigt iesākto mācību ceļu, nokārtoja kvalifikācijas eksāmenu, ieguva valsts atzītu dokumentu un saņēma izdevumu kompensāciju. Tagad Rafaēls plāno uzsākt savu uzņēmējdarbību būvniecības jomā.
Rafaēls kādreiz strādājis zemnieku saimniecībā Balvu novadā. Mainot dzīvesvietu, Rafaēls iestājās Rēzeknes tehnikumā, lai apgūtu apdares darbu strādnieka profesiju. Kad teorētisko zināšanu bāze bija apgūta, Rafaēlam kopā ar pārējiem studentiem bija jādodas praksē, tomēr, mainoties dzīves apstākļiem, viņš bija spiests doties ārpus valsts uz nenoteiktu laiku.
Kad Rafaēls atgriezās Latvijā, viņš zināja, ka vēlas pabeigt iesāktās mācības. “Tehnikumā man uzreiz piedāvāja vairākus variantus – vai nu pievienoties esošai mācību grupai, iziet praksi un pabeigt iesāktās mācības, vai arī uzreiz nokārtot kvalifikācijas eksāmenu,” atceras Rafaēls. Bez lielām šaubām viņš izlēmis par labu kvalifikācijas eksāmena kārtošanai, jo atmiņā vēl bija svaigi saglabājušās mācību laikā iegūtās zināšanas.
Pirms kvalifikācijas eksāmena kārtošanas Rafaēls izmantoja iespēju apmeklēt izglītības iestādes sniegtās bezmaksas konsultācijas, lai uzzinātu par eksāmena prasībām. Zināšanu pārbaudījumu vīrietis nokārtoja aptuveni mēneša laikā kopš brīža, kad uzzināja par šādu iespēju. Eksāmenu Rafaēls kārtoja viens pats, un, kā jau šādos eksāmenos pienākas, gan izvilka biļetes ar uzdevumiem un jautājumiem, gan gatavoja praktiskos darbus.
Veiksmīgi nokārtojot eksāmenu, Rafaēls ieguva apdares darbu tehniķa profesiju: “Manā gadījumā sanāca tā, ka, nokārtojot šo eksāmenu, es ieguvu augstāku un labāk atalgotu kvalifikāciju nekā to, ko būtu saņēmis, pabeidzot iesāktās mācības.” Tomēr vīrietis atzinīgi vērtē mācību laikā gūtās zināšanas: “Ņemot vērā to, ka eksāmens sastāv no vairākām daļām, ir jāpārzina gan prakse, gan arī teorija. Tie, kas strādā praktiski, gūst prasmes, kas un kā jādara, balstoties tikai uz darba gaitā iegūto pieredzi, tomēr teorijas apguve arī ir ļoti svarīga, jo tā skaidro profesijas pamatus un bagātina jau esošās zināšanas.”
Jautāts, kā Rafaēls vērtē dokumentu iesniegšanas procesu, lai saņemtu kompensāciju par eksāmena kārtošanu, viņš atzīst, ka ar to viņam palīdzējuši pasniedzēji un tehnikuma personāls. Tie atbalstīja viņu arī gatavojoties eksāmena kārtošanai, nodrošinot ar nepieciešamajiem materiāliem, ko vīrietis ļoti novērtē.
Tagad Rafaēls apgūst uzņēmējdarbības pamatus, lai iegūtās zināšanas kopā ar saņemto apliecību izmantotu, veidojot savu uzņēmumu būvniecības jomā. Tomēr mācību ziņā Rafaēls neplāno apstāties – iepriekš viņš mācījies Eiropas Sociālā fonda projektā Mācības pieaugušajiem un apsver domu iegūt vēl vienu apliecību. “Man bija iekšējā motivācija gan iegūt sev pašam noderīgas zināšanas, gan arī saņemt valsts atzītu dokumentu, kārtojot kvalifikācijas eksāmenu, jo kas gan mūsdienās ir cilvēks bez izglītības dokumenta,“ retoriski jautā Rafaēls, atceroties mācību gadus.